Ställbergs gruva 2012 - 2024
Arbeten i urval (länkar):
Den tunna skorpan - jorden, makten och konflikterna - utställning (2024)
Här är det evennirliga flödet - utställning (2023)
Det är väl en sådan plats - programdag (2022)
Till det som alltid funnits - musikdramatiskt verk (2021)
It Takes a Village - tillsammans med Poste Restante - scenkonst (2021)
Den fullständiga berättelsen - dokumentärteater (2015-2016)
Atlas - från slumrande materia till kommun - utställning (2016)
Atlas planscher (tillhör utställningen 2016) För fullständigt programarkiv 2012 - 2024 ︎︎︎
NON publikation ︎︎︎ tidskrift från Ställbergs gruva
Media i urval︎︎︎ recensioner och reportage
Ställbergs gruva har under de tio senaste åren varit en tongivande självorganiserad plats för samtida konst, kultur och tanke i svenskt kulturliv. Den nedlagda järnmalmsgruvan, som sedan 1977 ekat tom, förvandlades 2012 till ett kulturcenter där under årens lopp över 500 konstnärer, tänkare, görare och musiker från hela världen träffats och skapat föreställningar, festivaler, utställningar, renoveringar, residens, samtal och möten. Ställbergs gruva är en del av Region Örebros samverkansmodell sedan 2017 och 2022 tilldelades Ställbergs gruva Nerikes Allehandas
kulturpris med motiveringen “För att med utsträckt hand skapat liv i samklang med både natur, samhälle och kulturhistoria. För att ha skapat en samtida berättelse i det som länge såg ut att vara ett avslutat kapitel”
Ställbergs gruva ägs och drivs av tretton personer med bakgrund inom dans, musik, teater, snickeri, formgivning, litteratur, arkitektur, psykologi, journalistik och konst. Arbetet sker i utforskande oenighet, samförstånd och grundas i en öppenhet inför det levande, historien och det gemensamma. Verksamheten – oavsett om det är ett körverk, en publikation eller ett samtal vid Nittälven – kan beskrivas som en gestaltande samhällsundersökning, som har sin utgångspunkt i en vilja till förståelse och sammanhang i en stor och svårbegriplig värld, men också i känslor som vrede, vanmakt och oro.
Gruppen jobbar ofta utifrån gemensamma frågeställningar och metoder, som tar spjärn mot omvärlden och dess ekonomiska, mänskliga och ekologiska förutsättningar, processer som ofta tar avstamp från platsen Ställberg. Gruppens första stora konstnärliga arbete kring platsen var trilogin 2070 (2014-2016). Trilogins namn syftade till det slutdatum som tidningen Dagens samhälle 2013 gav Ljusnarsbergs kommun, när tidningen spådde kommunen att vara den första svenska kommun att försvinna på grund av avfolkning. Trilogin resulterade i en researchlabbet ICA-labbet i Kopparbergs stadskärna, det dokumentära scenkonstverket: Den fullständiga berättelsen om Ljusnarsbergs kommun och resten av världen och utställning: Atlas - från slumrande materia till kommunen. Arbeten som alla sökte lära känna den nedläggningshotade kommunen utifrån varsin frågeställning. Arbetet att lära känna platsen handlade om att börja väva samman olika historier: olika kommunbors historier med geologin, ekonomin, politiken och naturens historia. Ju fler historier, ju komplexare väv. Av denna väv försökte vi sedan hitta olika frågeställningar som kändes angelägna där och då. I scenkonstverket: Den fullständiga berättelsen om Ljusnarsbergs kommun och resten av världen behandlades frågan: Var är hemma? En fråga som brändes i ljuset av det stora antal flyktingar som kom till den lilla kommunen under 2014-15 och de konsekvenser det fick för samhället. I den tredje delen: utställningen Atlas ställdes frågan: Vad är värt något i kommunen och var går gränsen? Utställningen blandade levda erfarenheter med poesi, ekonomisk teori och Ställbergs gruvhistoria.
Efter 2070 har en rad samskapande och platsspecifika verk sprungna ur samma metod skapats: Bland annat: , Körverket: Ställbergs Sången (2018), Det musikdramatiska verket: Till det som alltid funnits (2021), Utställningen: Här är det evinnerliga flödet (2023), Tidsskriften NON förlag (2023 -). Ställbergs gruva består i arbetet med konstparken på Ställbergs gruvområde i: Josefina Björk, performancekonstnär, och Jonas Gren, poet och författare vilka kommer ha huvudansvar för att skapa hörlursverket: Fyra gram från en döende stjärna vilka leder besökarna runt området och behandlar materiens kretslopp och människan och järnets tveeggade symbios. Eric Sjögren, konstnär, dramaturg och curator och Karin Linderoth, konstnär och grafisk formgivare, som har huvudansvar för skyltning och det kulturhistoriska lagret av berättelser om Ställbergs gruva i parken. Veine Bartos, arkitekt som ansvarar för den led som tar besökarna runt konstparken och Anja Bergdahl, poet och författare som ansvarar för text både i den kulturhistoriska kontextualiseringen och för de nyproducerade verken.
kulturpris med motiveringen “För att med utsträckt hand skapat liv i samklang med både natur, samhälle och kulturhistoria. För att ha skapat en samtida berättelse i det som länge såg ut att vara ett avslutat kapitel”
Ställbergs gruva ägs och drivs av tretton personer med bakgrund inom dans, musik, teater, snickeri, formgivning, litteratur, arkitektur, psykologi, journalistik och konst. Arbetet sker i utforskande oenighet, samförstånd och grundas i en öppenhet inför det levande, historien och det gemensamma. Verksamheten – oavsett om det är ett körverk, en publikation eller ett samtal vid Nittälven – kan beskrivas som en gestaltande samhällsundersökning, som har sin utgångspunkt i en vilja till förståelse och sammanhang i en stor och svårbegriplig värld, men också i känslor som vrede, vanmakt och oro.
Ställbergsmetoden
Gruppen jobbar ofta utifrån gemensamma frågeställningar och metoder, som tar spjärn mot omvärlden och dess ekonomiska, mänskliga och ekologiska förutsättningar, processer som ofta tar avstamp från platsen Ställberg. Gruppens första stora konstnärliga arbete kring platsen var trilogin 2070 (2014-2016). Trilogins namn syftade till det slutdatum som tidningen Dagens samhälle 2013 gav Ljusnarsbergs kommun, när tidningen spådde kommunen att vara den första svenska kommun att försvinna på grund av avfolkning. Trilogin resulterade i en researchlabbet ICA-labbet i Kopparbergs stadskärna, det dokumentära scenkonstverket: Den fullständiga berättelsen om Ljusnarsbergs kommun och resten av världen och utställning: Atlas - från slumrande materia till kommunen. Arbeten som alla sökte lära känna den nedläggningshotade kommunen utifrån varsin frågeställning. Arbetet att lära känna platsen handlade om att börja väva samman olika historier: olika kommunbors historier med geologin, ekonomin, politiken och naturens historia. Ju fler historier, ju komplexare väv. Av denna väv försökte vi sedan hitta olika frågeställningar som kändes angelägna där och då. I scenkonstverket: Den fullständiga berättelsen om Ljusnarsbergs kommun och resten av världen behandlades frågan: Var är hemma? En fråga som brändes i ljuset av det stora antal flyktingar som kom till den lilla kommunen under 2014-15 och de konsekvenser det fick för samhället. I den tredje delen: utställningen Atlas ställdes frågan: Vad är värt något i kommunen och var går gränsen? Utställningen blandade levda erfarenheter med poesi, ekonomisk teori och Ställbergs gruvhistoria.
Efter 2070 har en rad samskapande och platsspecifika verk sprungna ur samma metod skapats: Bland annat: , Körverket: Ställbergs Sången (2018), Det musikdramatiska verket: Till det som alltid funnits (2021), Utställningen: Här är det evinnerliga flödet (2023), Tidsskriften NON förlag (2023 -). Ställbergs gruva består i arbetet med konstparken på Ställbergs gruvområde i: Josefina Björk, performancekonstnär, och Jonas Gren, poet och författare vilka kommer ha huvudansvar för att skapa hörlursverket: Fyra gram från en döende stjärna vilka leder besökarna runt området och behandlar materiens kretslopp och människan och järnets tveeggade symbios. Eric Sjögren, konstnär, dramaturg och curator och Karin Linderoth, konstnär och grafisk formgivare, som har huvudansvar för skyltning och det kulturhistoriska lagret av berättelser om Ställbergs gruva i parken. Veine Bartos, arkitekt som ansvarar för den led som tar besökarna runt konstparken och Anja Bergdahl, poet och författare som ansvarar för text både i den kulturhistoriska kontextualiseringen och för de nyproducerade verken.