Forever flow of wet long fingers at least some millions touching the lights of one another
(love u like e.t)
︎ 17.00, 2 juli 2022
︎ Spelhuset, Ställbergs gruva
︎ Biljetter här!
Av & med
elieli (Elisabeth Raymond)
Famförs tillsammans med
Linnea Sundling
Live ljuddesign
Cicely Irvine (Sjuk)
Eric Sjögren, ersätter
Instrument byggar-support
Yuri Landman
Dramaturgi och råd
Elina Birkehag, Noha Ramadan och Bruno Listopad
Tack till
Amber Smits, Raoni Muzho Saleh, Johan Ibrahim Adam och Lorenz Rommelspacher
Läst
Donna Haraway, Karen Barad och Maya Angelou
Skapat inom ramen av School For New Dance Development, Amsterdam University of Arts och med fint stöd från Konstnärsnämnden.
Trådar sträcker sig ut över landskap, över berg, över hav.
Sträcker sig mellan oss, mellan smältande isblock på nordpolen och de översvämmade skärgårdarna vid ekvatorn. Trådarna skälver, skaver, trasslar sig.
Denna föreställning använder som utgångspunkt ett elektroakustisk stränginstrument mellan två dansare som en katalysator för rörelse och relation. Genom detta vävs en sammankopplad berättelse om sårbarhet och ansvar, om trassel och kvantsammanflätning.
Föreställningen ges i spelhuset vid Ställbergs gruva.
︎ Kl 19.00 den 2 juli visar vi även verket Zonen av Nina Jeppsson och Kent Olofsson. Här kan du läsa mer om verket och köpa biljetter: https://www.stallbergsgruva.se/Zonen-30-6-2-7
English
Leaning out. At some point we could not stand on our own anymore. We got so used to these extensions in our bodies, these connections. Connecting sacred motherships, invisible strings attaching us, strangers, lovers. Only seen sometimes, early early in the crispy morning light- stretching across vast landscapes we are melting like icebergs, affecting land across latitudes and spanning apparently disconnected geographies.
I have during the past two years built a electronic string-instrument that would connect two people and could only be played by these two people leaning out to create the resonance for the sound. The results of this instrument is showed in my performance ”Forever flow of wet long fingers at least some millions touching the lights of one another (love u like e.t)”
It is a choreographic exploration on the entanglement of sound. It uses the electronic string instrument activated by two bodies as a catalyst for movement and relation. This relation between the two dancers undulates between being a restful point of connection- an umbilical chord, to a sometimes violent attachment.
The performance is given in spelhuset at Ställbergs gruva.
Biogafier:
Cicely Irvine är musiker och kompositör och producerar musik till dokumentärer, arthouse-filmer och scenkonst.
Med en samling akustiska instrument, syntar, rösten och fieldrecordings bygger Irvine sina ljudlandskap. Hon hämtar inspiration från naturen, det storslagna liksom det anspråkslösa och drivs av ett intresse för samspelet mellan ljud, musik och andra medier som bild, text och rörelse.
Cicely är utbildad ljuddesigner för scenkonst vid SKH och har jobbat både i frigrupp och på institutioner med bland annat produktionerna Att öva på våldtäkt, När vi träffade varann och Mor/dotter. Bland film och radioproduktioner kan nämnas guldbaggenominerade Lgh+Bil+Allt jag har och äger av Clara Bodén, filmen Natten av Richard Dinter och ljudverket Ruralistas för SR Drama.
Linnéa Sundling är utbildad vid Dans och cirkushögskolan i Stockholm och har sedan 2010 arbetat som dansare, pedagog och koreograf i olika konstellationer och projekt inom scenkonstfältet. Som liten var skogen och myren hennes granne och främsta lekplats. Ronja Rövardotter var idolen, kanske mest för hennes orädda utforskande och självklara simtag i skogstjärnarna. Linnéa är intresserad av mellanmänskliga möten, rörelse, kommunikation, relationen till naturen och kroppens förmåga att läka. Lyssnandet och varandet inspirerar. Hon har förutom dans även utbildat sig till terapeut i Kraniosakral biodynamik.
eli eli är koreograf och multi-disciplinär konstnär som navigerar genom ett fält av relationers filosofier, ihop-trassling samt idéer kring o-rotade och nomadiska praktiker. eli jobbar med scores av kartläggning och lyssnande till subtila förändringar/skiften av kroppar; Kroppar som i landskap, som i materia, som i varelser. Kroppar som i makt och identitet. Hur en sak aldrig är frånkopplad en annan och hur vi ”förändrar allt vi berör och hur allt vi förändrar, förändrar oss” (Octavia Butler) 2019 tog eli examen i koreografi från SNDO (School for New Dance Development – Amsterdam University of Arts).
Eli är verksam konstnär bland annat på SKOGEN, masthuggsterassen, Glada Sprutan kollektivet samt på Fylkingen i Stockholm.
Sträcker sig mellan oss, mellan smältande isblock på nordpolen och de översvämmade skärgårdarna vid ekvatorn. Trådarna skälver, skaver, trasslar sig.
Denna föreställning använder som utgångspunkt ett elektroakustisk stränginstrument mellan två dansare som en katalysator för rörelse och relation. Genom detta vävs en sammankopplad berättelse om sårbarhet och ansvar, om trassel och kvantsammanflätning.
Föreställningen ges i spelhuset vid Ställbergs gruva.
︎ Kl 19.00 den 2 juli visar vi även verket Zonen av Nina Jeppsson och Kent Olofsson. Här kan du läsa mer om verket och köpa biljetter: https://www.stallbergsgruva.se/Zonen-30-6-2-7
English
Leaning out. At some point we could not stand on our own anymore. We got so used to these extensions in our bodies, these connections. Connecting sacred motherships, invisible strings attaching us, strangers, lovers. Only seen sometimes, early early in the crispy morning light- stretching across vast landscapes we are melting like icebergs, affecting land across latitudes and spanning apparently disconnected geographies.
I have during the past two years built a electronic string-instrument that would connect two people and could only be played by these two people leaning out to create the resonance for the sound. The results of this instrument is showed in my performance ”Forever flow of wet long fingers at least some millions touching the lights of one another (love u like e.t)”
It is a choreographic exploration on the entanglement of sound. It uses the electronic string instrument activated by two bodies as a catalyst for movement and relation. This relation between the two dancers undulates between being a restful point of connection- an umbilical chord, to a sometimes violent attachment.
The performance is given in spelhuset at Ställbergs gruva.
Biogafier:
Cicely Irvine är musiker och kompositör och producerar musik till dokumentärer, arthouse-filmer och scenkonst.
Med en samling akustiska instrument, syntar, rösten och fieldrecordings bygger Irvine sina ljudlandskap. Hon hämtar inspiration från naturen, det storslagna liksom det anspråkslösa och drivs av ett intresse för samspelet mellan ljud, musik och andra medier som bild, text och rörelse.
Cicely är utbildad ljuddesigner för scenkonst vid SKH och har jobbat både i frigrupp och på institutioner med bland annat produktionerna Att öva på våldtäkt, När vi träffade varann och Mor/dotter. Bland film och radioproduktioner kan nämnas guldbaggenominerade Lgh+Bil+Allt jag har och äger av Clara Bodén, filmen Natten av Richard Dinter och ljudverket Ruralistas för SR Drama.
Linnéa Sundling är utbildad vid Dans och cirkushögskolan i Stockholm och har sedan 2010 arbetat som dansare, pedagog och koreograf i olika konstellationer och projekt inom scenkonstfältet. Som liten var skogen och myren hennes granne och främsta lekplats. Ronja Rövardotter var idolen, kanske mest för hennes orädda utforskande och självklara simtag i skogstjärnarna. Linnéa är intresserad av mellanmänskliga möten, rörelse, kommunikation, relationen till naturen och kroppens förmåga att läka. Lyssnandet och varandet inspirerar. Hon har förutom dans även utbildat sig till terapeut i Kraniosakral biodynamik.
eli eli är koreograf och multi-disciplinär konstnär som navigerar genom ett fält av relationers filosofier, ihop-trassling samt idéer kring o-rotade och nomadiska praktiker. eli jobbar med scores av kartläggning och lyssnande till subtila förändringar/skiften av kroppar; Kroppar som i landskap, som i materia, som i varelser. Kroppar som i makt och identitet. Hur en sak aldrig är frånkopplad en annan och hur vi ”förändrar allt vi berör och hur allt vi förändrar, förändrar oss” (Octavia Butler) 2019 tog eli examen i koreografi från SNDO (School for New Dance Development – Amsterdam University of Arts).
Eli är verksam konstnär bland annat på SKOGEN, masthuggsterassen, Glada Sprutan kollektivet samt på Fylkingen i Stockholm.