Residens
2022
Tre konstnärer (av fler än hundra sökande) antogs till Ställbergs gruvas open call-residens 2022. Här är de!
Max Göran
Drift Happens
-asså, är det en nyare traktor, eller nyare EPA, eller A traktor som det heter för det heter ju inte EPA. då är den spärrad i nått som heter ECU box. man får lämna in den typ, och så programmerar man om den här ECU boxen och sätter en fartspärr. för att kunna ändra den spärren måste man lämna in den igen, och det är nästan ingen som… asså dom som programmerar, dom vill ju inte få skit av polisen, så dom gör ju inte det. det är ett stort krångel, så jag skulle aldrig skaffa en ny bil. asså visst, skulle jag köra lagligt så, men när alla andra kör olagligt så hinner man ju inte med. ska man till stan och alla ligger i 90… ligger man själv i 30 kommer man ju fram en timme senare. polisen vet ju mycket om det här, så har man en vanlig switchknapp från Biltema så fattar ju polisen att det där är nått skumt. så man kopplar ofta in flera knappar i en serie, så man måste trycka på den och trycka på den och vrida på den saken, och sätta på röv-värmen, och då funkar det.
Max Göran är en konstnär verksam mellan London, Berlin och Sveriges metropol Hällefors, som arbetar främst med video, performance och skulptur/installation. Han har studerat på Universität der Künste, Berlin (2015-2019) och har en MFA från Goldsmiths University, London. (2020-2022). Under sitt residens kommer Max att arbeta med ett långfilmsprojekt som tar avstamp i bilkultur i obygden, och glider in i fantasi, längtan och bilen som motsägelsefull kulturell och social artefakt.
Ina Nian
Ina Nian är en multidisciplinär konceptkonstnär baserad i Malmö. Deras nuvarande forskningsdrivna och platsspecifika praktik fokuserar på det svenska järnets roll i Sveriges koloniala historia under den transatlantiska slavhandeln. Nian har skapat "Black Noise" - en metod som utforskar en annan sida av konstvärlden, den som ofta är utesluten men ej omärkbar, beroende på vilken frekvens du kan höra. Nian använder ”Black Noise” som riktlinje i sin forskningsprocess som involverar kritisk teori, historia och arkivmaterial. Under sin vistelse ska Nian undersöka platsen och kringliggande områden för att få en fördjupad förståelse om Bergslagens gruvhistoria.
inanian.com
eli eli
eli eli är koreograf och multi-disciplinär konstnär som navigerar genom ett fält av relationers filosofier, ihop-trassling samt idéer kring o-rotade och nomadiska praktiker. eli jobbar med scores av kartläggning och lyssnande till subtila förändringar/skiften av kroppar; Kroppar som i landskap, som i materia, som i varelser. Kroppar som i makt och identitet. Hur en sak aldrig är frånkopplad en annan och hur vi ”förändrar allt vi berör och hur allt vi förändrar, förändrar oss” (Octavia Butler)
På Ställberg kommer hon att fortsätta sitt utforskande kring ett elektro-akustisk stränginstrument som kopplar samman kroppar. Arbetet kommer utgår ifrån idéer kring sammantrassling och en fråga; Hur låter trådarna som finns emellan oss? Gyllene trådar som sträcker sig över en bäck, ett fält, ett träd, en mänsklig kropp, nåt småkryp, nåt skräp. Allt i vibration med allt det där andra. En komposition, konstellation av kroppar, aktiverat genom vinden, eller kanske ett andetag. Ett matrix, en väv av strängar. Hur låter denna orkester?
eli kommer att leta efter rum för lyssnande, sammanflätande och ljudande i och runt Ställbergs gruva. Hon ifrågasätter och tänker på den självvalda eller påtvingade ensamhet och isolering som präglar våra liv. Den uppfattade inkapslingen och individen som ändå alltid tvingas existera i relation till andra. Hur vi alla är porösa varelser som läcker, påverkar och blir påverkade av varandra och vår ekologi.
www.elieli.se
Foto: Tuva Björk